Onze pijlers
🧠 Kennis, want weten werkt
Een stevige kennisbasis vormt het fundament voor kritisch denken en het leggen van verbanden. Leerlingen worden uitgedaagd om hun inzichten te verdiepen en hun leerhonger te voeden in diverse vakken en contexten.
Onze aanpak
- Leerpraktijk (op school): een kennisrijk curriculum waarbij we directe instructie inzetten (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) in alle lessen.
- Actief leren (buiten de schoolmuren): we zorgen ervoor dat we regelmatig een stapje in de wereld zetten. Omdat kennis pas echt tot leven komt wanneer je ze koppelt aan de werkelijkheid. Door een stapje in de wereld te zetten, letterlijk (of figuurlijk), maak je de verbinding tussen wat je leert en waarom dat ertoe doet.
🛠️ Skills, want doen is leren
Vaardigheden, zowel vakinhoudelijk als sociaal, zijn cruciaal om kennis in praktijk te brengen. Door samenwerking, communicatie, creatief denken en probleemoplossend werken leren studenten door te doen, te experimenteren en ervaringen op te doen.
Onze aanpak
- SODA-gebaseerd leren: SODA staat voor stiptheid, orde, discipline en attitude. We stimuleren jongeren om de beste versie van zichzelf te worden en zetten in op skills nodig voor hun leerloopbaan én hun toekomstige loopbaan.
- Projectgebaseerd leren & samenwerkend leren: we kiezen, waar mogelijk en nuttig, voor projecten die zowel aansluiten op de leefwereld alsook projecten die de blik verbreden naar de maatschappij. We kiezen ervoor om leerlingen regelmatig te laten samenwerken. Hiermee ontwikkelen ze zowel inhoudelijke als sociale vaardigheden.
💡 Mindset, want groei begint van binnenuit
Een ondernemende houding vereist lef, veerkracht en eigenaarschap. MAKZ stimuleert leerlingen om kansen te zien, initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Deze mindset is de drijvende kracht achter persoonlijke en professionele groei.
Onze aanpak
- De leerkracht als coach
- Leerdoelgericht coachen: door de persoonlijke feedback van je coach, die je van nabij opvolgt op vlak van leren en welbevinden, krijg je inzicht in jouw leer- en groeiproces.
- Eigenaarschap stimuleren: we laten leerlingen bijvoorbeeld keuzes maken bij projecten (thema), manieren waarop ze deze indienen of naar voor brengen (bv. keuze in media: video, poster, podcast...).
- Gepaste begeleiding: naast de leerkracht is er ook het team leerlingen- en leerbegeleiding. Zij zorgen er samen met de leerkrachten voor dat iedere leerling de gepaste begeleiding krijgt.